Gree-Gree Kft

BLOG

Blog

Generációváltás más perspektívából - egy díj kapcsán

competitors_get.gif

A történet sajnos nem egyedi. Az alábbi cikkben leírtak szerint létezett generációváltó stratégia, volt külső támogatás is, ennek ellenére mégis komoly megpróbáltatásokat jelentett a család számára a vállalkozás tekintetében a családfő idő előtti, hirtelen halála. A korábbi helyzetet mi sem jelzi jobban, mint Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetőjének szavai: „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt.”

Álláspontom szerint a generációváltó stratégia nem csupán arról szól, hogy ki, mikor és hogyan adja/veszi át a feladatokat, az irányítást, majd később a vagyont is, hanem arról, hogy legelső lépésként a közös értékek és érdekek mentén mindenképpen ki kell alakítani a generációk közötti, egymás iránti feltétlen bizalmat ahhoz, hogy a család és a vállalkozás jövőképe összhangba kerülhessenek és a közösen meghozott döntések mellett mindenki maximálisan elköteleződjön. A generációs ellentétekről mindenki rengeteget tudna mesélni, de ezek az ellentétek megfelelő szabályok és kommunikációs technikák alkalmazásával, sok-sok befektetett munka eredményeképpen kiküszöbölhetőek. Végső soron a kölcsönös megbecsülésen és a bizalmon alapuló családi megbeszélések, az így meghozott döntések a versenyképesség területén előnyhöz juttatják a vállalkozást. Tény, hogy a családi működtetés fejlesztése csak egyetlen módon lehetséges: olyan új perspektívák kialakításával, amelyek a változást és a növekedést támogatják.

Lásd: https://tinyurl.hu/wX6Q/

Hogyan vészeli át a családi vállalkozás, ha hirtelen tragédia miatt történik meg a generációváltás?

2019. május 09., 11:04|

A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben egy előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik. Vannak azonban olyan váratlan események, amik azonnali cselekvést igényelnek, és nincs idő a stratégiában leírtak betartására.

Az ilyen kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása – vallja a sikeres, átmenet nélküli generációváltásért K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert Lajtamag Kft.

A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására – írja a cég közleménye.

„Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat. Az elmúlt években egyre inkább előtérbe került, mára pedig a legégetőbb kérdéssé vált a generációváltás. Meglátásunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem.

A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia nagymértékben segítheti a generációváltás sikerességét. Vannak azonban olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője. „

Legutóbb a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft. eredményeit ismertük el K&H családi vállalatok kiválósági díjjal, ahol a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára” – tette hozzá Ékes Ákos.

Azonnal reagálni kell

Egy családi vállalatban hirtelen bekövetkező tragédia esetén nincs lehetőség időhúzásra, azonnal reagálni kell a történtekre. „A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt. Édesapánk halála után ugyanis nem csak saját magunk, de a munkavállalók, a magyar agrárium fontos szereplői, valamint a belföldi és külföldi partnerek előtt is tisztázni kellett a kialakult helyzetet, és rendszeres tájékoztatással megnyugtatni őket, hogy tovább működtetjük a céget. Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta el a tragédia utáni első lépéseket Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

El kell fogadni a segítséget

Habár Anna már két és fél éve aktívan részt vett a vállalat tevékenységében, a generációs különbségek miatt másfajta szemléletmód jellemeztő őt, mint édesapját. „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Nem engedhettük, hogy büszkeségünk elhatalmasodjon rajtunk. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, ami részben jó, részben viszont nagyon megterhelő volt, de összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk, és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta el Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

Gree Gree